მხატვარი და მოქანდაკე ამადეო კლემენტ მოდილიანი იტალიაში, ქალაქ ლივინოში 1884 წელს დაიბადა. 1906 წელს 22 წლის მხატვარი, პარიზში გადავიდა საცხოვრებლად, გაიცნო იქაური მხატვრები და მალე ბოჰემური წრის განუყრელი ნაწილი გახდა. დაუმეგობრდა პოეტ ჟან კოკტოს, გაიცნო პაბლო პიკასო... მეგობრები ამადეოს „მოდის“ეძახდნენ. მოდილიანი ბევრს ხატავდა, მუშაობდა ქანდაკებებზე, მაგრამ მისი შემოქმედება მხოლოდ გარდაცვალების შემდეგ დაფასდა. მხატვარი განიცდიდა... ბევრს სვამდა, ეწეოდა. აუცილებლობად ექცა ჰაშიში... მოდილიანი ისტორიაში დარჩა, როგორც ერთ-ერთი ყველაზე ტრაგიკული, სიცოცხლეში არაღიარებული გენიოსი. ამადეო მოდილიანი, 1920 წელს, პარიზის ერთ-ერთ კლინიკაში, 36 წლის ასაკში, ტუბერკულოზით გარდაიცვალა.
ჟანა ებიუტერნი, ქალი, რომელმაც მთელი სიცოცხლე მოდილიანის მიუძღვნა ამადეომ ჟანას პორტრეტი, მათ პირველივე შეხვედრაზე დახატა და თავის უახლოეს მეგობარს, მოქანდაკე ბრაკუზის უთხრა: „შევხვდი ქალს, რომელიც ხშირად მესიზმრებოდა, ვფიქრობ, ჩემი ნამდვილი სიყვარული ვიპოვე“.
ამბობდნენ 19 წლის ჟანა, ჩიტს ჰგავდა, რომლის შეშინება ძალიან ადვილია. მას ქალური, მოკრძალებული, მომღიმარი, მოგრძო სახე ჰქონდა, ღვინოს არასოდეს სვამდა.
ოსკარ კლოდ მონე დაიბადა 1840 წელს პარიზში, თუმცა 1845 წლიდან იზრდებოდა ჰავრში მშობლებთან და ძმასთან ერთად (ადოლფ და ლუიზ-ჯესტინ მონეები, ლეონ მონე – ძმა). ოსკარის მამა საბაყლო დუქანში მუშაობდა, ამრიგად ახალგაზრდა მონეს მეხსიერებაში კარგა ხნით ჩაილექა გემები და ზღვაში მოფრიალე იალქნები…
ჰავრში მონემ გაიცნო მხატვარი ეჟენ ბუდენი, რომელმაც მონეს იმ დროისთვის ახალი ტექნიკით შეასწავლა ხატვა. „ბოდენს უნდა ვუმადლოდე, რომ მხატვარი გავხდი“ – იტყვის მოგვიანებით მონე.
1857 წელს მონეს გარდაეცვალა დედა, მისი აღზრდა დეიდა მერი-ჟანმა იტვირთა, რომელიც თავადაც ნიჭიერი მხატვარი იყო. 1858 წელს პირველად ჰავრის გამოფენაზე გამოჩნდა მონეს ტილო „რიუელის ხედი“.მონეს ნიჭიერებისა და გარდაცვლილი დედის მეგობრების წყალობით მამამ ნება დართო მხატვრის კარიერას გაჰყოლოდა, თუ ის სწავლას გააგძელებდა სამხატვრო აკადემიაში, მაგრამ მონემ სტიპენდია ვერ მიღო, ბევრი აღარ უფიქრია და 18 წლის ასაკში გაეშურა პარიზში. პარიზში მან გაიცნო პისარო და კლემანსო.1871 წელსვე მონე არჟანტეიში, პარიზის მახლობლად დაიდებს ბინა, აქ ის 1878 წლამდე ცხოვრობს, აქ მას ხშირად სტუმრობდნენ
სისლეი, მანე, რენუარი, დახატეს დახატეს არაერთი ტილოს, მონეს ოჯახზე.
1926 წლის 5 დეკემბერს გარდაიცვალა 86 წლის ასაკში.
დეგა დაიბადა ბანკირის ოჯახში, ის იზრდებოდა ისეთ გარემოში, სადაც ხელოვნებას დიდად აფასებდნენ. ლიცეუმი რომ დაამთავრა ჩაირიცხა „ნატიფი ხელოვნების სკოლაში“. ამასთან ლუი-ლამოტის სახელოსნოში მუშაობს, რომელიც ენგრის ერთერთი საუკეთესო მოწაფე იყო.
დეგა იტალიის ხშირი სტუმარი იყო, რაც ენგრის გავლენას მოწმობს, ამასთან ნეაპოლში ცხოვრობდა დეგას ბევრი ნათესავი. 1857—1858 წლებში მან იტალიის XV—XVI საუკუნის სურათების ასლები გადმოიღო. მისი კუმირები გახდნენ მანტენია და ვერონეზე.
საფრანგეთში იგი უკვე ნახატის გაწაფულ ოსტატად დაბრუნდა. ედგარ დეგას შემოქმედების გარკვეული ეტაპი ძირითადად ეთმობოდა ბალერინებს, მსას ძალიან უყვარდა მათი ხატვა.
ედგარ დეგა 83 წლის ასაკში გარდაიცვალა (1917.17.09).
ტიციანი, ან ტიციანო ვეჩელი (Tiziano Vecelli; დაახ. 1488-90 - 27 აგვისტო, 1576) – მე-16 საუკუნის იტალიური რენესანსის ვენეციური სკოლის წამყვანი ხელოვანი. დაიბადა პიევე-დი-კადორეში, ფრიულის პროვინცია, იტალია, და გარდაიცვალა ვენეციაში. სოცოცხლეში ხშირად მოიხსენიებდნენ როგორც და კადორე, მისი დაბადების ადგილის მიხედვით.
თანამედროვეთა მიერ შეფასებული როგორც "მზე მცირე ვარსკვლავთა შორის", ტიციანის შემოქმედება იტალიელ მხატვართა შორის ყველაზე მრავალფეროვანი და ყოვლისმომცველი იყო. მოიცავდა რა პორტრეტებსა და პეიზაჟებს (ორი მთავარი ჟანრი, რითაც სახელი გაითქვა), ასევე მითოლოგიურ და რელიგიურ მოტივებს. 40 წლის ასაკში რომ გარდაცვლილიყო, მას უკვე ექნებოდა მისი დროის ყველაზე გავლენიანი ხელოვანის სახელი მოხვეჭილი. თუმცა ის ნახევარ საუკუნეზე მეტს ცოცხლობს და ბოლო წლებში პოლარულად იცვლის ხატვის სტილს, რის გამოც მრავალ ხელოვნებათმცოდნეს არ ძალუძს დაიჯეროს, რომ მისი ადრეული და გვიანდელი ნამუშევრები შესაძლებელია ერთი პიროვნების ხელს ეკუთვნოდეს. მისი კარიერის ორი პოლარული ნაწილის გამაერთიანებელია მისი ღრმა ინტერესი ფერებში. და მიუხედავად იმისა, რომ მისი გვიანდელი ნამუშევრები არ გამოირჩევა იმდენად მკაფიო ჟღერადი ფერებით, როგორც ეს მის ადრინდელ ტილოებს ახასიათებდა, მისი ფუნჯის ჰაეროვან მოსმებსა და პოლიქრომატულ ფერთა გამებს მანამდე დასავლეთის ხელოვნების ისტორიაში პრეცედენტი არ ჰქონდა.
ლეონარდო და ვინჩი დაიბადა 1452 წელს და გარდაიცვალა 1519 წელს.1466 წელს, 14 წლის ასაკში, ლეონარდო და ვინჩი საცხოვრებლად ფლორენციაში გადავიდა, სადაც მამამ სასწავლებლად სამხატვრო სახელოსნოში – ანდრეა ვეროკიოსთან მიაბარა. 1460_1476 წლები ლეონარდომ ვეროკიოს სახელოსნოში გაატარა. 20 წლის ასაკში ის უკვე ჩამოყალიბებული მხატვარი იყო. შეიძლება ითქვას, რომ ლეონარდო უმეტესწილად თავისით სწავლობდა. 1478 წელს მან საკუთარი სახელოსნო დააარსა1513_1514 წლებში ლეონარდო რომშია, სადაც პაპმა ლეო X-მ მიიწვია, 1516 წელს კი ფრანგთა მეფის, ფრანცისკ I-ის მიწვევით ჩადის საფრანგეთში. მეფემ ლეონარდოს ამბუაზას მახლობლად მდებარე კლუს ციხე-სიმაგრე უბოძა. ლეონარდო და ვინჩი რამდენიმე პროფესიას ფლობდა, იგი ერთდორულად მხატვარი, სკულპტორი, არქიტექტორი, მეცნიერი და ინჟინერი იყო. ლეონარდო და ვინჩი 1519 წლის 2 მაისს გარდაიცვალა კლუას ციხე-სიმაგრეში. არც მის მოღვაწეობამდე და არც მისი მოღვაწეობის შემდეგ ისტორიაში არ არსებობდა მსგავსი ადამიანი, ყველაფერში გენიალური.interesting.ge
ვინსენტ ვან გოგი დაიბადა 1853 წლის 30 მარტს, თეოდორუს ვან გოგის და ანა კორნელიუს კარბენტუსის ოჯახში, გროტ-ზიუნდერტში, ბრაბანტის ჰოლანდიური ნაწილის პატარა სოფელში. ექვს და-ძმაში ყველაზე უფროს ვინსენტს მის გაჩენამდე ერთი წლით ადრე დაბადებული და რამდენიმე დღეში გარდაცვლილი ძმის სახელი დაარქვეს.
ვან გოგმა, თავისი ტოლი ბავშვების მსგავსად, დაწყებითი განათლება საკმაოდ უწესრიგოდ მიიღო. ერთი წელი სოფლის სამრევლო სკოლაში დადიოდა, შემდეგი ორი წელი კი ზევენბერგენის პანსიონში გაატარა.
1866 წლიდან
1868 წლამდე
ტილბურგის
პანსიონში
ირიცხებოდა.
სკოლაში
კითხვა
შეუყვარდა
და
ეს
სიყვარული
მთელი
ცხოვრების
მანძილზე
გაჰყვა.
წლების
განმავლობაში
კითხულობდა
ისეთ
რომანებს,
რომლებშიც
სიღარიბის,
გლეხების
და
ჩაგრულების
შესახებ
იყო
მოთხრობილი.
უყვარდა
დუმილი,
მინდვრებში
ხეტიალი
და
ბუნებაში
განმარტოება;
აგროვებდა,
აკვირდებოდა
და
სწავლობდა
ცხოველებს,
მცენარეებს
და
ჩიტების
ბუდეებს.
ძმებს
და
მეგობრებს
ის
ჭკვიან
ბიჭად
მიაჩნდათ
და
პატივს
სცემდნენ.
1890 წლის 29 ივლისს, ღამის პირველ საათზე ვინსენტმა სული დალია. „ახლა სიამოვნებით დავბრუნდებოდი შინ,“ – ასეთი
იყო
ძმისთვის
ნათქვამი
ვან
გოგის
უკანასკნელი
სიტყვები.ucnauri.com
კარავაჯო დაიბადა 1573 წლის 28 სექტემბერს ლომბარდის პატარა სოფელ კარავაჯოში. მისი მამა, ფერმო მერიზი, იყოეკონომისტი და არქიტექტორი
მარკიზ
დე
კარავაჯოსი,
რომლის
მამულშიც
შესაძლებელია
დაიბადა
მიქელანჯელო.
დაბადების
ადგილმა
განსაზღვრა
მისი
ფსევდონიმი,
რომელმაც
გვარის
ადგილი
დაიკავა.1584
წლის
აპრილში
დაიდო
ხელშეკრულება,
რომლის
მიხედვით
ბიჭს
ოთხი
წლის
განმავლობაში
უნდა
ეცხოვრა
და
ესწავლა
ოსტატთან.მილანში
გატარებულ
სწავლების
ამ
ოთხ
წელს
დიდი
მნიშვნელობა
ჰქონდა.
აქ,
მე-16
საუკუნეში
ფართო
განვითარება
ჰპოვა
მანერიზმმა.თვით სიმონე
პეტერცანო
იყო
მანერისტი,
თუმცა
ის
ამაყად
ამბობდა,
რომ
იყო
ტიციანის
მოწაფე.სავარაუდოა,
რომ
კარავაჯოს
ერთი
ყველაზე
ადრეულ
ნახატს
წარმოადგენს: “ბიჭი ხილის კალათით”
. 18
ივნისს
1610 წელს
იგი
გარდაიცვალა
მალარიით
(ციებ-ცხელებით).
ასე
ტრაგიკულად
დამთავრდა
დევნილი
და
მოხეტიალე
იტალიელი
რეალისტი
მხატვრის
მგზნებარე
და
სევდიანი
ცხოვრება,
რომელმაც
ერთ-ერთი საუკეთესო
ადგილი
დაიკავა
მსოფლიო
ხელოვნების
ისტორიაში.
სანდრო ბოტიჩელი, ალესანდრო და მარიანო ფილიპეპი, დაიბადა 1444 წელს (1445წ) ფლორენციის
მოქალაქის,
ტყავის
დამამუშავებელი
მარიანო
ფილიპეპის
ოჯახში.
იგი
ყველაზე
უმცროსი
იყო
ოჯახში.
1458 წელს
საგადასახადო
ჩანაწერებში
მარიანო
ფილიპეპი
იუწყება,
რომ
მისი
შვილი
სანდრო
13 წლისაა,
სწავლობს
კითხვას
და
სუსტი
ჯანმრთელობის
ბავშვია
. სანდროს
ქმნილებაში
ოქროს
ფერი
სჭარბობს,
შესაძლოა
ეს
ნაწილობრივ
იმითაც
აიხსნას,
რომ
ყრმა
იმ
დროის
გამოჩენილ
ოქრომჭედელს,
ბოტიჩელის
მიაბარეს,
მისგან
გადაიღო
ზედწოდებაც
და
ალბათ
ოქროს
ფერის
სიყვარულიც.
არსებობს
სხვა
ვერსიაც:
ბოტიჩელი
იტალიურად
მსუქანს
ნიშნავს,
ასე
ეძახდნენ
მის
უფროს
ძმას,
ვარაუდობენ
რომ
ძმის
ეს
მეტსახელი
აირჩია
მხატვარმა
ფსევდონიმად.
სამწუხაროდ,
თითქმის
არაფერია
ცნობილი
თუ
სად
და
როდის
ისწავლა
მხატვრობა,
თუმცა
ზოგი
წყაროს
თანახმად,
მან
თავიდან
საიუველირო
ხელობა
შეისწავლა
და
მხოლოდ
შემდეგ
დაიწყო
ფერწერაზე
მუშაობა.
სავარაუდოა,
რომ
ბოტიჩელი
იყო
ცნობილი
ფერმწერის
ფილიპო
ლიპის
მოსწავლე
და
მასთან
მუშაობდა
სახელოსნოში
1465-1467 წწ.
ადრეული
რენესანსის
ამ
ბრწყინვალე
ოსტატისგან
ბოტიჩელიმ
გადაიღო
ნათელი
სიცოცხლის
მგზნებარე
სიყვარული,
ვნებიანი
მისწრაფება.
არ
უნდა
გამოირიცხოს
ის
ცნობაც,
რომ
სანდრო
1468-69 წ.წ.-ში მუშაობდა
ფლორენციის
კიდევ
ერთ
ცნობილ
ფერმწერ
და
მოქანდაკე,
ანდრეა
ვეროკიოსთან
და
მისი
ზეგავლენა
განიცადა.70-იანი წლების
დასასრულს
და
80-იანი
წლების
დასაწყისში
ბოტიჩელი
დაუახლოვდა
მედიჩების
კარს.
ამ
დროს
მიეკუთვნება
მისი
ყველაზე
ცნობილი
სურათი
„მოგვთა
თაყვანისცემა“
(დაახ.
1477-1478წ.წ.). ს. „მოგვთა
თაყვანისცემა“
ბოტიჩელიმ
ოთხჯერ
დახატა.
ორი
ლონდონის
მუზეუმშია,
ერთი,
უფიცის
გალერეაში,
ხოლო
მისი
ასლი
ვაშინგტონის
ეროვნულ
მუზეუმშია.
სიცოცხლის ბოლო ხუთი წელი მხატვარი საერთოდ არ მუშაობდა. რამდენიმე წელიწადი გაატარა სიღარიბეში. მოტეხილი მოხუცი დადიოდა მშობლიური ქალაქის ქუჩებში და გამკითხავი არავინ ჰყავდა. 1510 წლის 17 მაისს
ყველასგან
მივიწყებული
გარდაიცვალა
ფლორენციაში,
რომლის
ბედიც
მთელი
ცხოვრების
მანძილზე
ასე
აწუხებდა.
იგი
დაკრძალულია
ოჰნისენტის
სასაფლაოზე.
რემბრანდტი ჰარმენს ვან რეინ – ჰოლანდიელი ფერმწერი. დაიბადა 1606 წლის 15 ივლისს
ლეიდენში,
მეწისქვილის
ოჯახში.
რემბრანდტი 1626 წელს ბრუნდება ლეიდენში და იწყებს დამოუკიდებელ შემოქმედებით გზას.
როგორც მოსალოდნელი იყო, პირველი წლები გამოცდილების დაგროვების პერიოდია.
იგი
ხატავს
ყველაფერს
რაც
მის
გარშემოა,რათა ჩაწვდეს
ფორმათა
და
ფერთა
საიდუმლოებას.
მართალია,
პირველ
პერიოდში
მის
ნახატებში
და
ოფორტებში
იგრძნობა
მასწავლებლის
ხელი,
მაგრამ
თანდათანობით
იგი
იმუშავებს
საკუთარ
ხელს,
ეძებს
საკუთარ
გზას.
იმ
დროს
ჰოლანდიაში
რემბრანდტის
კიდევ
ერთი
თავისებურება
გამოვლინდა.
ესაა
ჩრდილ-სინათლის,
ნათელ-ბნელის
გამოყენება
ისე,
როგორც
მანამდე
არავის
გამოუყენებია.
საგნისთვის
ფორმის
მისაცემად
და
მასში,
მთავარის,
ძირითადის
გამოსავლენად,
მხატვარი
ქმნის
საკუთარ
გარემოს,
რაც
შეიძლება
მაქსიმალურად
აამეტყველოს,
ის
რაც
მის
წინაა,
მხატვარი
ამეტყველებს
იმას,
რაც
გამოსაყოფია.
იმიტომაცაა
რემბრანდტის
ნახატებში
განათება
ყოველთვის
აქტიური,
„მოქმედი“.
ეს
მეთოდი
იმდენად
რემბრანდტისებურია,
რომ
იგი
მის
ყოველ
სახის
ნახატში
გვხვდება,
ეს
იქნება
ზეთისფერით
შესრულებული
თუ
გრაფიკული.
30 იანი 40-იანი წლები
პორტრეტულმა ჟანრმა ამ პერიოდში ისეთი გაქანება მიიღო, რომელიც მას მანამდე არასოდეს არ ჰქონია. განთქმულ პორტრეტისტს ჰალსს, გვერდში ამოუდგა რემბრანდტი და გაასწრო კიდევაც. ამ ჟანრიდან, შესამჩნევი ნაწარმოებია „სწავლულის პორტრეტი“ (1631.წ.)ucnauri.com |
No comments:
Post a Comment